Herculaneum en Vesuvius

1 augustus 2022 - Ercolano, Italië

We zijn erg actief deze vakantie. Gisteren zijn we in driekwartier naar het Herculaneum gewandeld. Dat is vergelijkbaar met Pompeii, alleen dan dichter bij ons verblijf, bijna om de hoek. Deze stad is 79 na Chr. Bedolven onder 19 meter lava en as. Er is eenderde van de stad opgegraven.

Het heeft bij ons veel indruk gemaakt door het opgegraven gedeelte te lopen met uitleg.

Doordat we relatief laat ontbijten en op ons dooie gemakje alles bijelkaar zoeken voor de dag, zijn we meestal laat in de middag terug voor een drankje. Wij krijgen er ook altijd olijven, chips en andere versnaperingen bij. 😋. Heerlijk bij de haven, beetje schaduw, de dag doornemen.

Vandaag zijn we de Vesuvius op geweest. Eerst weer een behoorlijk stuk lopen om tickets te kopen. Dan met de bus naar een punt op ongeveer driekwart hoogte van de Vesuvius en vervolgens via een onverhard pad naar de kraterrand.

Dan staat er helemaal boven gewoon een tentje met koude drankjes en allerlei souvenirs-rommeltjes... (Dan was het toch wel anders op de Kilimanjaro). Nu is de Vesuvius ook nog geen 1300 meter hoog ( scheelt ook 😅) maar wel mooie schakeringen aan kleuren en een grote kraterrand. Wat een verwoesting heeft deze.... Zwijgende brombeer veroorzaakt..... Poeh...

Vanavond hebben we walgelijk lekker gegeten bij een pizzeria om de hoek. Jammer dat ze morgen dicht zijn, we gaan er vast overmorgen nogmaals eten schat ik zo in.

De invulling van de komende dagen doorgesproken, dat is afhankelijk of we morgen drie scooters kunnen huren. Een zwembad, Pompeii mag natuurlijk niet ontbreken en misschien nog naar Napels voor de liefhebber. Kijken of ons oordeel over de stad bijgesteld kan worden. We gaan het zien.

Buona Notte,

Tuut Gea

1. Gretha:
    2 augustus 2022
    mooie verhalen steeds Ge. Groetjes daar!
  2. Jan Harms:
    2 augustus 2022
    Napels is mooier dan wat jullie volgens mij nu gezien hebben. Nog veel plezier en wees voorzichtig op de scooter. Groetjes
  3. Anneke:
    Leuk …., een beetje ‘meereizen’
    Ik geniet van jouw verhalen Gea.
    Veel plezier op de scooter en in Napels🍀
  4. Helga:
    2 augustus 2022
    Zie ik pas eergisteren de reisverhalen in mijn Spammap(!!!). Daar kijk ik niet vaak in maar gelukkig nog net op tijd voordat jullie weer terug zijn. Dat werd een middag reisverslagen lezen en met heel veel plezier. Leuke verhalen en wat een fantastische en vergetelijke reis maken jullie. Groeten aan allemaal en nog een paar dagen heerlijk genieten van al het moois in Italië.