Lemosho-route van 8 dagen en 7 nachten ( geen bereik met thuis:LOVE YOU!! En 'n heul lang blog..)

12 januari 2022 - Sanya Juu, Tanzania

Dag 1

We zijn bij het startpunt aangekomen en wachten op onze lunch. Water bijgevuld en toch n tikkie nerveus. En dat resulteert in veelvuldig naar t toilet, toch n extra trui aandoen, weer uit.... toch maar weer aan🤪

Onderweg ( was nog een aardige rit) zebra's gespot, hoe leuk is dat? We zijn om 09.00 uur opgehaald en onderweg inkopen gedaan. Het bleek toch dat we nog een extra bidon moesten kopen....ergens op een markt. Een gekrioel van mensen. Hele stammen suikerriet werden in een tuktuk geduwd. Je verveelt je echt geen moment hier. Dat zal bovenop die bult wel anders zijn......

Voor de zoveelste x naar t toilet en een lunch naar binnenwerken.

We gaan iig polè polè   Oftewel langzaam langzaam

Tuut Gea

Nadat we alles ECHT startklaar hadden, gingen we op de foto met de crew.  Werkelijk niet te geloven hoeveel mensen er in touw zijn en een goede boterham verdienen door ons ( das toch weer nét een andere benadering😃)

Afijn, die mensen die onze tenten dragen gingen in een behoorlijk tempo omhoog. Diana was in de veronderstelling dat zij moest volgen...  maar nee, wij gingen werkelijk in een slakkengang met twee gidsen omhoog. Polè polè... Echt, een slak zou een snelheidsovertreding begaan bij onze gids. Gelukkig heeft Tineke toch gekozen voor stokken, want dat is echt wel n aanrader ( @Mike redactie)  Het is in het regenwoud werkelijk prachtig! We hebben verschillende soorten apen gezien spelend in de bomen, een prachtig schouwspel!

Wel warm en redelijk zweten.

Vrij laat aangekomen in ons kamp. Beetje opfrissen ( handig hoor biologisch afbreekbare doekjes)  en We krijgen straks een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Voor Ria zelfs glutenvrij!  Ondertussen is het stikdonker, dus hoofdlampjes en zaklampen zijn geen overbodige luxe. We hoorden de apen rond de tent ravotten.... de porters en rangers hebben ze weggejaagd.

Weltrusten voor straks ( lala Salama)

Wij moeten om 06.00 uur opstaan 🥶

Dag 2

Het is nu 15.00 uur en we liggen in ons " appartement ". Het regent een beetje en dat tikt gezellig op het tentdoek. Vanmorgen zijn we om 06.00 uur gewekt met koffie en thee op bed: het lijkt wel of ik thuis ben😄. Iedereen heeft de hoogteziekte pillen ingenomen en om kwart over acht waren we klaar om de 2de dag te beginnen. Poeh... wie zegt dat dit een makkelijk pad is, komt bedrogen uit. Het lijkt wel een beetje op de Tafelberg maar dan langer en rotsiger. Doodblij zijn we met onze stokken.

Veel drinken en plassen, waarbij het wildplassen toch wel enige routine vereist. Zodat niet je labello uit je zak valt en door de urine zwemt. ...  🙄

( Ria is overigens nog niet aan het wildplassen geslagen en Diana heeft plastuiten gekocht; ik kom niet meer bij🤣)

We hebben het regenwoud verlaten, uitgezwaaid door een zwerm vliegen en bijen. We zitten nu in een soort van laag geboste... maar zoooooo mooi. Als ik de top niet ga halen ben ik nu al blij.

Nu lekker bijkomen en kletsen. Weer gaan we op tijd naar bed ( lees 20.00 uur😴😱)

Lala Salama Tuut Gea

Dag 3

Vannacht was het -10 graden: brrrrr.... ja... zelfs ik heb het koud gehad. Als mijn klas dit weet dan liggen ze vast in een deuk, maar weten ook dat het dan ÉCHT koud is😉.

Vanmorgen weer om 06.00uur gewekt en werkelijk, ze verzorgen ons hier allemaal goed. We worden de Queens genoemd. Ria is de mama Queen en tja de Queen Bee ? Daar zullen ze stiekem wel lol van hebben...

Heerlijk weer vandaag, vanmorgen met ijs opgestaan, maar zodra de zon begint de schijnen Is het heerlijk. Even moeilijk kiezen wat te dragen.

Het ademen wordt steeds lastiger, we zitten nu op bijna 3900 m ... het zuurstof gehalte wordt rap minder in de lucht. Maar het humeur is goed, de benen ook, geen hoofdpijn of misselijkheid... eigenlijk niks te klagen😊.

Een mooie route vandaag en niet erg moeilijk; 10 km waar we dan 5 uur over doen, dat dan wel weer. Over beekjes en rotspartijen. Ons "appartement" stond alweer klaar en straks nog een wandeling van 45 minuten om extra te acclimatiseren. Morgen wordt een pittige, koude, lange dag... elke dag is er 1 zullen we maar zeggen.

Lala Salama

Dag 4

M'n haar is één vette plak, fluimen om m'n mond, misschien speeksel overal, maar HÉ..   we zijn van 3900 meter naar 4600 meter geklommen met een stijgingspercentage tussen de 15 en 25 % . Dus..... erg trots op ons.

Dadelijk een lunch en dan een uurtje of 3 afdalen, zodat we hoog lopen en laag slapen voor  optimaal acclimatiseren. Ik zeg: Goed bezig wij.

17.15  uur

Iedereen ligt kei-kapot in de tent....poeh.. dat afdalen valt ook niet mee zeg.... je moet je donders concentreren anders glijd je zomaar weg. Niet alle keien en rotsen liggen vast en een verzwikking is gauw gebeurd. Ik hoor her en der een opspelend knietje, schoudertje, darmpje, enkeltje, hoofdpijntje.

De Raven met een witte nek stonden ons in het kamp alweer op te wachten... joekels zijn het.

We zitten gewoon in onze bubbel. Ook wel eens lekker om geen idee te hebben of de wereldvrede is getekend,  een 3de wereldoorlog uitgebroken, een nieuwe covid-variant ondekt, geen mail geen app. Alleen de prachtige natuur hiero en een oorverdovende stilte.

Ik ga echt eerst even een korte nap doen. Hoewel we vanavond om 20.00 uur oid weer in bed liggen, beetje kletsen, doorligplekken krijgen en morgen om 06.00 uur weer uit bed.

Dag 5

Gisteren had Tineke toch erge hoofdpijn, maar was gelukkig geen hoogteziekte. Wel paniek. Dan is het fijn om met meerdere mensen te zijn.

De gids had n middeltje om letterlijk het hoofd koel te houden en parcetamol deed de rest. Vandaag was ze iig weer van de partij.

Vandaag een korte ( huhuh.. not) en easy (🤣😂al helemaal niet) route. We hadden een route tegen een rotswand, echt met handen en voeten klauteren, zeker niet ongevaarlijk. Zelfs de porters klimmen dat pad met bepakking: echt DIEP RESPECT!

De route was onbeschrijflijk mooi. Weer heel veel foto's geschoten. Wij komen telkens als laatsten aan in het kamp 🤭, maar we zien hier dan ook weinig vrouwen deze route lopen. Bovendien horen we de echo van Egbert: " Vergeet niet te genieten!" " O, ja...   meiden! Genieten!"

Morgen wacht ons een echt pittige dag, dan klimmen we naar een kamp op 4700 meter hoogte... en de dag erna..   dan hopen we op de top te komen. Zover is het nog niet, wat we nu gezien en gedaan hebben pakt niemand ons meer af😊.

Dag 6

We liggen in  ons appartement op 4600 meter hoogte verschrikkelijk te ontspannen... dat moet ook want vanavond worden we om 23.00 uur gewekt. Dan gaan we naar de top. Het zuurstof gehalte in de lucht is nu ongeveer 60 % . Boven op de top 50%..... ik vind 't echt heeeeel erg spannend.

Nou.... eerst weer verder met ontspannen.....

Dag 6/ 7

Het is nu 19.00 uur en we zijn een klein half uurtje in ons kamp.

Gisteravond om 23 00 uur gewekt en om 23.  45uur begon onze tocht naar het hoogste punt van Afrika.

Hoe dat allemaal is gegaan moet ik nog even schuldig blijven,  we gaan nl eten en daarna wss slapen: iedereen is kei en kei-kapot! Dit was één van de zwaarste fysieke inspanningen  die ik ooit heb gedaan. Oh ja, morgen nog ruim zes uur om helemaal weer beneden te komen.

1. Danny:
    12 januari 2022
    O wat heeeerlijk ( en heerlijk zwaar ;-)) allemaal! Klinkt goed Gea, ik ben en blijf stinkend jaloers! Geniet van de laatste dagen, uren, minuten, geen idee. Maar Geniet!

Groetjes Danny
  2. Marja Wieringa:
    12 januari 2022
    Petje af voor jullie hoor, wat een prestatie. Ik mis wel wat foto s bij de blog .
  3. Marja Wieringa:
    12 januari 2022
    Wat een geweldige prestatie meiden. Als jullie thuis zijn willen we graag nog een foto/video presentatie zien van dit geweldige avontuur
  4. Harma:
    12 januari 2022
    Wat een avontuur Gea, respect voor jullie allemaal. Wat een herinneringen gemaakt deze tocht, één om nooit meer te vergeten. En jou stijl van schrijven, geweldig. Ik zeg schrijf een boek over alle avonturen.
    Nu nog nagenieten of nog een inspanning aan het leveren, geen idee waar jullie nu zijn.
    Gr harma
  5. Jan Harms:
    12 januari 2022
    Geweldige ervaring en net als je zegt, dit pakken ze me niet weer af. En.... op deze leeftijd. Ja ook jullie jaren beginnen al een beetje te tellen dames. Een beetje zeg ik...
    Trots op jullie, dus ook Diana Ria en Tineke
    Je vader
  6. Coby van Klaveren:
    12 januari 2022
    Leuk om de lang gekoesterde wens nu ten uitvoer gebracht te hebben. Moet een ontzettend bijzondere ervaring zijn. Je moet er een hele goede conditie voor hebben en ook een dosis durf, maar als je daarover beschikt is dit een geweldige ervaring waar je de rest van je leven met vreugde op terug kunt kijken. Ik heb respect voor jullie. Goud doan heur!!!!
  7. Gea Schrikkema:
    12 januari 2022
    Meiden wat doen jullie prachtige ervaringen op, wat een geweldige prestatie!!!!
    Zeker iets om trots op te zijn en iets wat je nooit meer zal vergeten.
    Groetjes Gea
  8. Giny Puister:
    12 januari 2022
    Het klinkt als een hele toffe reis Gea!
  9. Kelly:
    12 januari 2022
    Wauw wat gaaf!! Trots op jullie, toppers!! Benieuwd naar de foto's. Nu eerst ontspannen!
  10. Marga Lauwen:
    12 januari 2022
    Wat fijn weer van jullie te horen !
    Zo geweldig dat jullie dit gedaan hebben !
    Kei - nieuwsgierig van alle verhalen ..
    Nu nagenieten ! Tot gauw… hoop ik
  11. Egbert:
    RESPECT !!
  12. Schoonzus Gea:
    12 januari 2022
    Geweldige start van 2022 💪🏻 Wat een belevenis Goede reis terug en blijf gezond 🍀kus en knuffel uit Hoogeveen
  13. Els:
    12 januari 2022
    Geweldige prestatie dames!! Gefeliciteerd!! En Gea, hoop zo gauw als het kan een fotovoorstelling en alles over jullie belevenissen te horen!! Ik verheug me er op. Nu nog even lekker genieten en relaxen! Heule dikke tuut!!
  14. Mary:
    12 januari 2022
    Wauw Gea wat een prestatie, gefeliciteerd 💐 vind dit zo knap en ook weer zo,n mooi verhaal.
  15. Helga:
    12 januari 2022
    Heel veel respect voor jullie en wat een fantastische ervaring.
  16. Sandra:
    Wat een bikkels zijn jullie! Toch maar even geflikt met z’n allen! Respect! 👊
  17. Marjan:
    12 januari 2022
    Respect hoor! Vind het zo knap en dapper en stoer en ga zo maar door!!
  18. Ello:
    12 januari 2022
    Toppers!! Mooi reisverslag benieuwd naar de lange versie en de foto's..
  19. José Schudde:
    13 januari 2022
    Dames, petje af hoor.. ik zit half aangekleed jouw verhalen te lezen, moet echt zo erg, maar wat een avontuur maken jullie weer mee. Geweldige prestatie liefje 😘
  20. Liesbeth Melles:
    Knap, knap,knap: respect!
  21. Anita joostens-Vos:
    Lieve Gea,
    Wat indrukwekkend allemaal.
    Mooi hoe je ons een kijkje laat nemen in je belevenissen en je gedachten .
    Bewondering dat je het zo dapper hebt gedaan allemaal. Ik wens je samen met je zus en vriendinnen alle goeds toe. Een veilige terugreis en een hoofd en hart vol moois mee naar huis .
    Lieve groet Anita
  22. Angelique:
    14 januari 2022
    Wat ontzettend gaaf en bijzonder... en idd RESPECT!
  23. Joke:
    14 januari 2022
    Respect Trots op jullie en jou dat deze droom hebt waar gemaakt Toppers 👍😘👏👏👏👏👏👏
  24. Jaap:
    14 januari 2022
    Zware inspanningen welke horen bij een dergelijk avontuur en vervolgens de beloning daar doe je het voor, Kilimanjaro!
  25. Anneke:
    20 januari 2022
    Wat super……,ben stiekem een beetje jaloers!
    In positieve zin hoor😘.