Fuente Dé

1 augustus 2025 - Potes, Spanje

Gisteren zijn we naar het bekende klooster Santo Toribio de Liébana gefietst ( nou ja, meer geklauterd) om daar het klooster te bezoeken en een origineel stuk kruis van Jezus te zien.

Het stuk werd volgens de geschiedenis meegenomen door Sint-Turibius van Astorga vanuit het Heilige land. Er is geen exacte datum bekend maar het stuk hout is schat men in de 6de eeuw aan het klooster geschonken. Het wordt bewaard in een vergulde zilveren reliekhouder. Het hele klooster is gerenoveerd en ook een gedeelte van de Camino loopt langs dit klooster. Het was indrukwekkend.

Vervolgens naar Potes gefiets en daar rondgestruind. Leuke plaats, beredruk, maar zeker 'n aanrader ( mocht je deze kant op willen gaan) 

Vandaag zijn we naar Fuente Dé gefietst, een kleine 23 km. Volgens maps met geringe stijging. Als ik eerlijk ben vind ik stukken van 11% stijging niet erg gering. En op de fiets zeker niet😅.

Aangekomen een 2 uur moeten wachten om met de gondel omhoog te gaan ( er waren zeg maar meer mensen die graag die grote bulten van boven wilden bekijken) Heerlijke cappuccino gedronken, gelanterfant en goed ingesmeerd. Wat was het de moeite waard! Een geweldig uitzicht, wolkenloze hemel, alleen een beetje jammer dat de hikingsticks thuis liggen🙄.

Wandelingetje gemaakt, weet ik hoeveel foto's en erg genoten.

De terugweg op de fiets deden we in een derde van de tijd en maar 1% batterij verbruikt van de fiets. ( op de heenweg keek ik al zwetend uit naar de terugweg🤣)

Straks even lekker eten hiero. Das werkelijk erg lekker en spotgoedkoop. Morgen maar weer zien wat de dag ons brengt.

liefs Gea 

Foto’s

5 Reacties

  1. Els:
    1 augustus 2025
    Indrukwekkende dag! En ja!!! Lekker hé, in spanje uit eten gaan en boodschappen doen? Fijne dag morgen😘
  2. Herriet:
    1 augustus 2025
    Wat weer een mooie dag(en) en weer veel gezien en meegemaakt. Lekker eten en genieten.
  3. Ria de Jonge:
    1 augustus 2025
    Goed bezig jullie 🥰💪
  4. Jan Harms:
    2 augustus 2025
    Prachtig omschreven en een mooie omgeving

    Pa Harms
  5. Anneke:
    7 augustus 2025
    Nu dit reisverhaal van het klooster (1aug) gelezen. Ik had even een paar dagen geen internet. Stoer hoor dat fietsen in die hitte.
    Fijne dag. Groetjes Anneke