Fuente Dé
1 augustus 2025 - Potes, Spanje
Gisteren zijn we naar het bekende klooster Santo Toribio de Liébana gefietst ( nou ja, meer geklauterd) om daar het klooster te bezoeken en een origineel stuk kruis van Jezus te zien.
Het stuk werd volgens de geschiedenis meegenomen door Sint-Turibius van Astorga vanuit het Heilige land. Er is geen exacte datum bekend maar het stuk hout is schat men in de 6de eeuw aan het klooster geschonken. Het wordt bewaard in een vergulde zilveren reliekhouder. Het hele klooster is gerenoveerd en ook een gedeelte van de Camino loopt langs dit klooster. Het was indrukwekkend.
Vervolgens naar Potes gefiets en daar rondgestruind. Leuke plaats, beredruk, maar zeker 'n aanrader ( mocht je deze kant op willen gaan)
Vandaag zijn we naar Fuente Dé gefietst, een kleine 23 km. Volgens maps met geringe stijging. Als ik eerlijk ben vind ik stukken van 11% stijging niet erg gering. En op de fiets zeker niet😅.
Aangekomen een 2 uur moeten wachten om met de gondel omhoog te gaan ( er waren zeg maar meer mensen die graag die grote bulten van boven wilden bekijken) Heerlijke cappuccino gedronken, gelanterfant en goed ingesmeerd. Wat was het de moeite waard! Een geweldig uitzicht, wolkenloze hemel, alleen een beetje jammer dat de hikingsticks thuis liggen🙄.
Wandelingetje gemaakt, weet ik hoeveel foto's en erg genoten.
De terugweg op de fiets deden we in een derde van de tijd en maar 1% batterij verbruikt van de fiets. ( op de heenweg keek ik al zwetend uit naar de terugweg🤣)
Straks even lekker eten hiero. Das werkelijk erg lekker en spotgoedkoop. Morgen maar weer zien wat de dag ons brengt.
liefs Gea


Pa Harms
Fijne dag. Groetjes Anneke