Khau Sok Marco Polo tocht op slippers..

28 juli 2014 - Khao Sok National Park, Thailand

!    Tjonge! Wat hebben wij een fantastische dag gehad! Nu even aan een welverdiend koud biertje. Vanmorgen zijn we om half negen opgehaald om een dag op het stuwmeer rond te varen. Tenminste, dat werd bij de receptie gezegd. En ook dat we gewoon op slippers konden lopen. Dat hebben we geweten ! De verwachtingen waren eigenlijk, zo wat we vanuit Frankrijk gewend zijn, gematigd. Maar na een klein uurtje rijden kwamen we in een prachtig gebied, met allemaal eilandjes en rotsen. Het stuwmeer is 165 vierkante kilometer, giga groot. We hebben eigenlijk maar een klein stukje gezien. We stapten in een bootje met onze gids en hebben anderhalf uur gevaren. Naast het boegwater begon het enorm te regenen, onze poncho's kwamen goed van pas! Het had er vast grappig uitgezien, die verschillende kleuren poncho's. Zo is het mooi weer en in no time slaat het weer om. Het stuwmeer is nog maar 27 jaar oud en verschillende boomtoppen staken boven het water uit. De vraag werd gesteld of we wilden lunchen in een raftinghouse of naar de grot. Het was half twaalf dus we kozen voor de grot. Toen onze boot aanmeerde bleek dat we een berg over moesten klauteren. Ach het zou hoogstens een half uurtje duren. Het was erg nat en glibberig zodat we er zeker driekwartier over hebben gedaan. Apen hoog in de bomen. Die vonden ons waarschijnlijk niet erg leuk want ze bekogelden ons met afgekloven fruit en piesten naar beneden. Arme Ellen en Egbert.......Nog maar even doorzetten, geen grot te bekennen... Eerst nog op een bamboebootje, niet erg waterdicht overigens. Als die grot nu maar de moeite waard was! Het overtrof onze stoutste dromen: werkelijk schitterend! We kregen een hoofdlampje en de gids had een nog sterkere lamp mee. Midden in de grot deden we onze lampjes uit en het was aardedonker. Geen aangelegde paadjes of nooduitgangen maar puur natuur. Gek genoeg mochten we niets aanraken maar wel weer foto's maken... ( Joke, de foto's zijn legaal!...... Redactie..) dit waren zogenaamde koraalgrotten. Terug in ons bamboebootje werd de lucht steeds donkerder en voordat we te terugklautering over de berg aanvaarden begon het me te hozen. Gelukkig konden we schuilen, want iedere keer als iemand boven het lawaai uitriep dat het niet harder kon gaan regenen ging de kraan van boven nog een stukje verder open. Het laatste stuk naar het bamboebootje was erg steil en de grond spoelde naar beneden. Gele blubsie deze keer. Goed, de grens van geen natte voeten en droog haar waren we reeds lang gepasseerd. Goed vasthouden aan bamboe en lianen en hoera!   ….  We waren heelhuids aan de andere kant. Tarzan en Jane waren er niets bij. Terug in de boot ( we zagen er werkelijk niet meer uit...)  en op naar de lunch. Ondertussen was bijna drie uur dus de magen rammelden behoorlijk. Er werd ons wederom een fantastische lunch voorgeschoteld. Groene curry en gebakken vis en fruit.... .... , zo lekker! Je kunt het hier zo uit de bomen plukken. Lekker zwemmen en de mogelijkheid om kano te varen ( niet gedaan vanwege slechte ervaringen in het verleden) en vervolgens weer anderhalf uur terug met de boot. Heerlijk! De anderen zijn al aan het douchen, het is hier over over half acht en we gaan straks aan tafel. Sawadee liefs Gea

1. Herwig en diana:
    28 juli 2014
    wat een prachtige foto's. Geniet er van, liefs Diana
  2. Hans:
    28 juli 2014
    Lieve reizigers, lieve Gea. Geweldig, al die reisverslagen van jou. Scheelt ons weer een dure trip. Komt het water jullie af en toe tot de lippen, door jouw culinaire hoogstandjes loopt het mij voortdurend in de mond. Een echte aanrader: probeer ook eens Joe Khau mai sok. Heerlijk!