Conceptplan? Haha prullenbak

13 oktober 2019 - Bignona, Senegal

Het is bij ons 23.05 uur en we zijn een half uurtje geleden aangekomen in Kafountine  in het zuiden van Senegal. Het was weer een enerverende dag!

Vanmorgen rond half elf na de stevig ontbijt in de auto en Saly verlaten, richting de tolweg, omdat dat de vlotste route zou zijn. Nu is het misschien aardig te vermelden dat er geen borden bestaan in Senegal ( Gambia idem) zo af en toe een verdwaald bord bij de tolweg. Men gelieve de weg te vragen, lekker handig op de vierbaansweg...

Het is best een klus om goed te beschrijven wat we allemaal hebben gezien. In elk geval is autorijden hier een topsport! Je moet op zoveel dingen anticiperen; mede weggebruikers, enorme gaten of juist drempels in de weg, overstekende varkens, koeien, schapen en geiten. Misschien grappig te vertellen dat Linde en ik op onze derde dag het verschil zien tussen een schaap en een geit. Namelijk; schapen zijn licht gekleurd en geiten donker. Niet gek hè, in zo'n  kort tijdsbestek😁

Bouba kreeg honger en vroeg  of wij ook een gegrild schaap wilden. Wij konden maar beter niet zien welk ritueel er zou plaatsvinden. Hij stapt dan rustig uit op een giga druk stuk in de stad en gaat bij een familie in een klein hutje schaap bestellen. Linde en ik zagen achter onze auto een schaap staan aan een erg kort touw en waren bang dat dit beest onder onze ogen geslacht zou worden. We bleven het dier aankijken.... er gebeurde niks..... Na een klein kwartiertje kwam Bouba met een heerlijk geurende zak gegrild schapenvlees de auto in.

Niet lang erna kwamen we pindavelden tegen. Hup, de auto aan de kant en meneer trok een handvol pindaplanten uit de grond en nam die mee de auto  in om op te eten. Beetje ienieminie pinda's,  maar wel lollig!

Vervolgens de grens met Gambia. Wij moesten mee naar een woest uitziende douanier en er kwam een enorm groot boek aan te pas om ons in  te schrijven. De Zwitserse jongen die alleen reisde kreeg mot met een douanier en zijn paspoort werd niet terug gegeven. Niet mals die jongens bij de douane!

Bouba wilde toch met de veerboot over de rivier in plaats van 300 kilometer omrijden. Ik had dit eens op de televisie gezien en was benieuwd hoe dit zou gaan. Het viel alleszins mee. Wel een proppige boot vol, mensen, auto's, ( over)volgeladen busjes, geiten...  maar als makke schapen.

Bouba vertelde zo'n beetje halverwege de reis, waar deze veerboten vandaan kwamen. Het zijn afgekeurde veerboten uit Zeeland! Daar word je dan blij van... 😱

Op de boot kocht Bouba voor ons petit cola noten. Werkelijk... gatverdarre!! Mensen die ons zagen kwamen niet meer bij van het lachen ...

In Serrekunda kregen de te maken met enorme file en veel getoeter. File is een te net woord, het was meer een wirwar van voortuigen kriskras doorelkaar. Nu was het nogal spannend geworden of we de grensovergang met Senegal zouden halen. We logeren de komende dagen bij Willem  in Kafountine en volgens Willem was de grens tot 21.00 uur open. We arriveerden er om 20.48 uur... Poeh, scheelde niet veel...Helaas was de Sengalees die ons van een stempel moest voorzien zodat we legaal in Senegal verkeren, al naar huis. Moeten we morgen terug willen we niet opgepakt worden😳

Daarna bij Paul aan tafel geschoven in een klein restaurant. Hier hebben we heerlijke garnalen gehad. In de wc ben ik de grootste kakkerlak van mn leven tegen gekomen, net of ie me aan keek toen ik mn behoefte deed... oh my.....even slikmoment.

De weg naar het adres van Willem zijn hotel werd steeds smaller en zandiger met hobbels en bobbels... de nieuwsgierigheid en ongerustheid als ik eerlijk ben, werden met de minuut groter. Willem is een Belg met een hotelletje ( 3 kamers in de verhuur dus lekker klein) aan de oceaan. Het is nu donker en ik typ wat op het terras, dus kan het nog niet goed inschatten. Maar Linde en ik hebben airco en een klemmende deur( belooft wat als ik straks de kamer in wil, ik moet twee voeten tegen de muur zetten en knetterhard trekken...)

Lieve mensen ik zal vast iets vergeten zijn, maar 1 ding; ik ben blij dat we geboekt hebben op het verkeerde vliegveld! Anders had de we de afgelopen dagen niet beleefd!