Robbeneiland

18 augustus 2016 - Seepunt, Zuid-Afrika

Na een aardige tippel richting " waterfront" moesten we even zoeken waar we moesten inchecken voor onze trip naar Robbeneiland. Het was nog wel even spannend want onze voucher werd met argwaan bekeken. We hadden deze trip bij onze reis geboekt, omdat we van meerdere mensen hadden begrepen dat kaartjes ter plekke niet meer te krijgen zijn. En dat klopt; alles volgeboekt tot en met zondag.
Het duurde minstens tien minuten voordat die man terug kwam en tot onze opluchting vertelde dat het toch in orde was.
Het was erg mistig en ondanks de rustige zee veel deining. Ik had al snel de weg naar buiten gevonden. Een prachtig diffuus licht wat niet te vangen was in een fotocameralens.
Het bezoek op het eiland zelf was zeer indrukwekkend. We kregen een gevangenis- deel geleid door een oud gevangene. En een eilandtour per bus.
Tjonge, dit verhaal, dit museum, moet worden verteld en behouden worden voor de toekomst. Het mooiste verhaal is dat in de tijd van de gedetineerden elke religie gerespecteerd werd en geen enkele religie boven een andere werd gesteld. Alles voor de gemeenschap en saamhorigheid. Echt een aanrader voor iedereen die hier in Kaapstad komt.
Uiteraard een voorbeeld voor de hedendaagse wereld. De thuisblijvers kunnen gerust zijn; de souvenirs zijn gescoord hoor!
We hebben eerst een biertje en een schaal nachochips gescoord voor we aan de terugreis begonnen; weer steil Omhoog......
Even opfrissen en andere kleding aan en naar een aanbevolen restaurant.
Heerlijk gegeten alweer.
De discussie in Nederland is of we zwarte piet moeten houden of niet. Hier in Afrika denken ze er heel anders over dan bij ons; hier worden blanken in de zomer zwart geschminkt zodat de schmink van hun gezichten druipt van het zweet. Niemand maakt zich er hier druk om, hoe grappig is dat?
De tafelberg was vandaag gedekt, het tafelkleed werd meerdere malen herschikt, een mooi plaatje om te zien.
Morgen helaas geen shark dive, het gaat een bustour worden hoor ik net. We gaan het zien. Nog een dagje .... Dan zit het erop. Tot zover, dikke tuut Gea

1. Pa Harms:
    18 augustus 2016
    dit was weer een "schoon verhaal" prachtig. Weten jullie wel wat vruchtbare grond is in Zuid Afrika? Geile grond. Sorry het is Z. Afrikaans !!!!!

Pa Harms
  2. Angelique:
    19 augustus 2016
    Jammer van de sharkies maar klinkt als een super mooie vakantie. Geniet van jullie laatste dag en goede reis naar huis! Tot maandag...weer andere buikspieren trainen ;-)
  3. Joke:
    19 augustus 2016
    En dan zijn jullie alweer bij de laatste dag aangekomen nog veel plezier vandaag en goede terugreis
    Liefs
    PS bedankt voor je mooie verhalen
  4. Gea Fopma:
    19 augustus 2016
    Joke jullie vast een hele goede vakantie op Sardinie. Na jullie vakantie dan borrel/koffie/bbq/ enz?? Dikke tuut Eric en gea
  5. Suze westerveld:
    19 augustus 2016
    Indrukwekkend allemaal! Maar wat een programma werken jullie af!! Moet ook wel, je bent er nu!! Ik vind het wel knap!
  6. Gea Fopma:
    19 augustus 2016
    Angelique, ik ben bang dat de jongens zelf muziek meenemen en dat Rob ze vooral een beetje moet ontzien. Eric en Jaap hebben nu nog vreselijke spierpijn van de tafelberg :-)
  7. Gea Fopma:
    19 augustus 2016
    Lieve joke, jullie een hele fijne vakantie op sardinie. Na julkie vakantie: koffie/borrel/ bbq? Dikke tuut Eric en Gea
  8. Jaap:
    19 augustus 2016
    Mooie verhalen van een actieve vakantie. Het plezier spat er vanaf.
    Voorspoedige terugreis.