Saly, eerste indrukken Senegal

10 oktober 2019 - Saly, Senegal

Gisteren op de valreep ons vliegtuig in Parijs naar Dakar gehaald.

In elke zone ( we vlogen met een boeing  777) zaten wel een paar krijsende kinderen, maar die in onze zone was toch wel t ergst. Werkelijk vijf uur gillen....Geen nood, een koptelefoon was gauw gevonden en we waren allang blij dat we in het vliegtuig zaten.

Dan kom je aan op het vliegveld. Ze willen alles van je: foto, vingerafdrukken, koffers weer door de scan, poeh dat hield wel erg op. Gelukkig stond Bouba ons al op te wachten en vertrokken we richting ons hotel. Hier begon het programma al anders. Ons hotel was volgeboekt, maar we klagen niet, we zijn ondergebracht in een villa met privé zwembad en een huiskat.

Gisteravond nog naar live muziek geluisterd op een fantastische plek en even wat gedronken, met het geluid van de oceaan op de achtergrond. Ik zeg; summum! Het tijdsverschil is hier twee uur. Twee uur vroeger dan in Nederland.

Uiteindelijk als een blok in slaap gevallen en vanmorgen heerlijk ontbeten. Bouba had het program omgegooid ( wij gaan ervan uit dat t programma-concept de prullenbak in kan😁)

Eerst hebben we een safari gedaan. Prachtig hier! Zebra's, neushoorns, giraffen, antilopen, buffels en apen gezien. Ondanks de 50% deet, vonden een aantal insekten het toch de moeite wat bloed af te tappen. Met als gevolg: bulten waar een kameel van gaat blozen. Ik hoop dat we voldoende deet hebben meegenomen.

Vervolgens hebben we een lunch aan het strand genuttigd en Linde en ik waren nogal lyrisch over het feit dat hier ECHT geiten in de zee werden gewassen. Hiermee werden we op het werk nogal in de maling genomen. Overal werden en foto's met geiten en ... o ja.... ook onze hoofden opgehangen. Ik denk dat t jaloezie was🤣. Wij renden het strand op om foto's te maken, Bouba achterlatend aan een tafeltje.

Nog even lekker op een bedje relaxen, een pedicure op t strand had Bouba gestrikt om z'n voeten te laten behandelen. Geen probleem, gelukkig was de pedicure even zoet met de voeten van Bouba en konden wij n tukkie in de zon doen.

Daarna zijn we naar de lagune gereden waar we in een klein bootje door de mangroves zijn gevaren. Werkelijk schitterend! Erg veel krabben gezien die het nogal druk hadden. Daardoor veel vogels, waaronder enorme pelikanen die als grote deurmatten  over de boot vlogen.

We hebben vandaag onze ogen uitgekeken; het verschil tussen arm en rijk is enorm. Mensen maken niet de indruk dat ze haast hebben en zitten rustig voor hun uitgestalde waren te wachten op klanten. Veel fruit, noten en maïs wordt er verkocht.

Er zijn hier veel stammen met allemaal een eigen taal. (Handig voor de communicatie) Maar kinderen leren op school Frans. De school is niet verplicht, dat is één van de redenen dat er een gapend gat ontstaan is tussen arm en rijk.

We zijn weer in onze villa en gaan ons even opfrissen voor het avondeten. Nog geen idee waar, maar vooral wát we voorgeschoteld krijgen. Tot nu toe vermaken we ons te pletter 😂