San Francisco

31 juli 2018 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Wat een avond gisteren zeg! We hebben onze ogen uitgekeken. Nu pas weten we dat ons hotel in een soort achterbuurt staat. We hebben nagevraagd waar we goed konden eten en het heet hier " bla bla and …. one block down, two blocks on de left" enz. Erg veel zwervers hier. Eerlijk gezegd heb ik in een stad nog nooit zoveel armoede gezien, erg schrijnend. Door gewandeld van block naar block en het aanbevolen restaurant gevonden. Toen we binnenkwamen zagen we een lint gespannen waar we moesten starten voor het eten. Zeg maar, vergelijkbaar met de douane en incheckbalie op Schiphol, of de wachtrijen bij de Efteling. Vervolgens langs een balie waar je vlees en salade kon aanwijzen. Dat werd op je bord geschept en dan kon je met je dienblad met eten een plekje in het restaurant zoeken. De bar was aan de andere kant zodat er efficiënt gewerkt maar vooral efficiënt gegeten kon worden. Een komen en gaan van mensen. Ze blijven niet echt natafelen zeg maar.
Na het eten even een barretje opgezocht. We werden getrakteerd op een enorme brandweerwagen, zoeen met een lange ladder erop, die aan kwam rijden en ging inparkeren in een hele krappe garage. Ello heeft de foto's en een filmpje, zal even vragen of ie het materiaal wil delen. In dat kroegje hebben we weinig gepraat; zoveel te zien op straat; lunatics die met een hoop bombarie op straat leven. Hoertjes, enz. De prijs voor 1 rondje loog er niet om, laten we zeggen; drankje +entertainment. Ik dacht dat ik zogenaamd veilig achter glas zat te kijken, maar er keek een woeste baardmans  terug.... Hij kwam naar binnen gestormd en door de barman via de achterdeur naar buiten verwezen. Ik zeg je: mijn hart heeft een aantal tellen stilgestaan.... Werkelijk denkend dat ik überhaupt neutraal kan kijken... moet even sleutelen aan mijn non verbale communicatie.....

Vanmorgen ontbeten bij de burgerking. Bijzonder dat er hier zwervers binnen zaten. Al het eten wat we hebben overgehouden eerlijk verdeeld. De rösti rondjes werden vooral erg gewaardeerd! Een kleine koffie is hier een immens grote beker. " Het lijkt een zwembad, maar is ook niet weinig" volgens Ello. En gelijk heeft hij.
We vonden dit niet echt voor herhaling vatbaar, morgen dus ergens anders. Graag ontbijten we dan zonder te blijven plakken aan de tafels. Na het ontbijt gewapend met de kaart op zoek naar het visitors center. Tot onze grote teleurstelling had Ria afgelopen vrijdag ( pas) een mail gekregen waarin met veel excuses werd verteld dat onze excursie naar Alcatraz niet door zou gaan vanwege een soort van fout. Er zat ook een citytour bij-in en omdat het een combinatie was werd alles voor het gemak gecanceld. We waren enorm teleurgesteld, maar kunnen zelf natuurlijk een en ander regelen. Zelf opzoek naar de hop on hop off bus. Deze bleek bijzonder prijzig; voor 6 personen een kleine 300 dollar. Of we het wel goed hadden verstaan. Ehm ja, maar er waren nog meer opties. De gehele dag zijn we met het openbaar vervoer gereisd. Je koopt dan een soort kraskaart waarbij je de maand en de dag moet wegkrassen. Deze kaart laat je aan de chauffeurs zien. Nou, dat laten zien hoefde nu ook weer niet echt; de meeste chauffeurs waren erg chagrijnig, ze keken niet eens naar de kaart en gebaarden vooral snel door te lopen zodat ze weer vlot konden optrekken en je je snel een paal moest grijpen om vooral op de been te blijven. Nee, dan de mensen die bij de cable werkten, superrelaxed! De cable is dat wereldberoemde trammetje ( eigenlijk zijn het er veel meer) die over alle zeven heuvels rijdt. Machtig! Mazzel dat ik aan zo'n paal, aan de zijkant van de tram, mocht hangen!
We zijn uitgestapt in Chinatown. Dit is de grootste Chinatown buiten China. Erg leuk. Veel foto's gemaakt. Daarna de bus naar de Golden Gate Bridge. Deze lag een beetje in de mist, of zeedampen. Dit gaf wel weer mooie effecten op de foto's. Erg frisjes was het wel. Jaap heeft hardgelopen, dat wil zeggen de brug op en neer, toch een kleine vijf kilometer.
Op dit moment gaan we aan de aperitief en bespreken, maar vooral op de kaart aankruisen, wat we morgen onderweg willen en gaan zien. Er is afgesproken dat ALS we weer iets te ver doorrijden, de afstand maximaal 30 kilometer mag zijn, niet te verwarren met miles. We moeten echt alles omrekenen: temperatuur, geldzaken, benzine ( hier in gallon ipv liter).

thats all folks!
Tuut Gea

1. Angelique:
    1 augustus 2018
    Hmm...hoop dat het allemaal wel beter gaat worden...jammer van Alcatraz. Was het dan niet mogelijk om gewoon losse kaartjes te kopen?
  2. Marja Wieringa:
    1 augustus 2018
    Nou gea zijn jullie niet de enigen die alcatraz gemist hebben. Jammer he?
  3. Marga Lauwen:
    1 augustus 2018
    Bijzonder wat jullie allemaal mee maken.. wat een land, vele gezichten , maar leuk om te lezen ! Ga zo door Gea , groet uit Spain voor allemaal :)
  4. Gea Fopma:
    1 augustus 2018
    Angelique ; nee, hebben wel geprobeerd maar was tot en met 23 augustus volgeboekt.
  5. Herriet:
    1 augustus 2018
    Wat geweldige ervaringen in dit mooie land. En ..... jullie gaan zeker nog veel en bijzondere dingen zien. Zo leuk om te lezen.