Stellenbosch

13 augustus 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Lekker onder de warme douche geweest en bijna een drankje doen en eten ergens in het centrum. Het was een lange reisdag. We moesten 435 km afleggen en zijn dan ook op tijd vertrokken. We hebben idd de hurry wel in ons reisschema. Maar het is ook een geweldig groot land, dus veel willen zien is veel kilometers afleggen. Eric heeft zijn best gedaan maar voelt zich toch redelijk beroerd. We zullen dan ook in de buurt eten op loopafstand.
Morgen een vrije dag, maar in deze prachtige wijnstreek zullen we vast een wijnsafari plannen.
De route was ruig en afwisseld met prachtige bergpassen en een aantal wegopbrekingen. Het grappige hier is dat er bij zo'n rode vlag zwaaier een bord staat waarop de maximum wachttijd staat vermeld. Dit varieert 10 tot maximaal 20 minuten. Als we dan na 5 minuten mochten doorrijden was dat in onze beleving mazzel hebben. Moet we in Nederland ook gaan invoeren, zijn er minder mopperige mensen in het verkeer. Tja dat verkeer dat is toch wel goed te doen hier er wordt niet als een snelheidsduivels gereden en navraag wie hier nu voorrang heeft; links of rechts? heeft geleerd dat bij een stopplek ( kruising) diegene voorrang heeft die het eerst komt. Daar moet je dan natuurlijk wel dezelfde gedachtes over hebben....
Vandaag onze eerste regen meegemaakt. Morgen zou het weer wat gunstiger zijn, rond de 20 graden. Het lijkt wel Nederland hier wat het weer betreft.
Ik ga even opzoek naar een jas en een kijkje in de stad nemen. Tot zover, dikke tuut Gea.

1. Egbert:
    13 augustus 2016
    Eric Beterschap en allen hennig an.
    Trouwens al een " aftrekplaats" gezien??
  2. Gea Fopma:
    13 augustus 2016
    Fiscaal niet aantrekkelijk. De bus paste ook niet op de parkeerplaats....en die hells angels waren ons net voor.. .
    Wij vroegen als Els atlijd zegt: " kennnnn jullie Egbert ook?"
  3. Joke:
    13 augustus 2016
    Beterschap Eric en ik hoop dat de ziekenboeg nu leeg blijft!!
    Grappig he die mannen met borden Wij hadden een met stop erop Geen kip op de weg toen we stil stonden draaide hij zijn bordje om en mochten we weer doorrijden We vonden het vreselijk grappig Dus inderdaad goed voor je humeur!!
    Veel plezier bij de wijnproeverij want proeven gaan jullie vast doen
  4. Marja Wieringa:
    13 augustus 2016
    Wat hebben jullie een pech met de zieken zeg. Eerst gea wat grieperig, ello grieperig, jaap niet lekker, erik helemaal pech zowel vingers tussen de deur als grieperig, de rest hoesten door de airco. Ondanks alles zien jullie een hoop geweldige dingen. Afrika lijkt ons geweldig mooi. Wat betreft die regelingen hoe het verkeer loopt lijkt het op het in Haren populaire shared space systeem. Iedereen let op iedereen en er gelden geen echte regels. We genieten van jullie verhalen, nog heel veel plezier samen hoor.
  5. Els:
    13 augustus 2016
    Een " aftrekplaats" vind je net buiten het dorp. Het wordt middels een officieel verkeersbord aangegeven. Het betekent dat vrachtwagens daar hun trailer moeten afkoppelen en parkeren. Een plaats om de trailer van de truck af te trekken. Een heel leuk foto detail. Gea, jij denkt ook gelijk weer aan iets ....Gr. Egbert
  6. Gea Fopma:
    13 augustus 2016
    Haha dat is fijn dat je ons even hebt bijgepraat. Je kunt je voorstellen dat we enorm moesten lachen!
  7. Gea Fopma:
    14 augustus 2016
    En jur en marja ik was niet grieperig hoor. Wij als vrouwen doen het hier in het verre afrika nog goed